Monday, October 18, 2010

Prensa Comunitaria = Comunidades Colaborativas

Poder expresar las visiones, experiencias, logros y desafios de las comunidades ha sido un gran reto ante la falta de acceso directo a los medios de comunicacion masiva. En este video vemos como l@s amig@s de Prensa Comunitaria han logrado crear una red de difusion de informacion para las comunidades.  Me capta muchisimo la atencion la magnifica diversidad que existe entre los colaboradores del proyecto: diversidad de nivel educativo, edad, profesiones, y trasfonso socio-economico, entre otos.  Sirva este de ejemplo para iniciativas colaborativas exitosas en el Pais. 


Thursday, October 14, 2010

Cambiando los Paradigmas de la Educación

Un buen amigo me dijo una vez que "si los jóvenes no aprenden como les enseñamos, pues enseñémosle como ellos aprenden".  En este video el pensador educativo Sir Ken Robinson comparte su perspectiva sobre el desfaz educativo de los paises industrializados.  Presenta el caso para la necesidad de cambiar los paradigmas sobre los cuales nuestro sistema educativo ha sido edificado.  Muy estimulante.


Tuesday, October 05, 2010

Long Tail: Escasez vis a vis Abundancia

Chris Anderson es el editor de la revista Wired.  En este video del 2006 presenta el concepto del Long Tail comparando los modelos de Escasez y Abundancia y sus implicaciones economicas para las empresas.  El concepto del Long Tail ha sido ampliamente utilizado para reforzar el modelo de colaboracion virtual. Parte de mi esfuerzo va centrado a la busqueda de formas de transportabilidad a escenarios y contextos no-virtuales.

Monday, October 04, 2010

Naciones Colaborativas

Recientemente la empresa Cisco comisiono un estudio sobre las tendencias de uso de las herramientas colaborativas en los departamentos de IT  en compañias a traves del mundo.  Debo avisar que este estudio forma parte de un esfuerzo de mercadeo de los productos de Cisco en este reglon, incluyendo su impresionante sistema de video conferencia llamado TelePresence. Aun asi, creo pertinente su trabajo por varias razones. En primer lugar legitimiza el valor de las relaciones colaborativas en las organizaciones. Segundo, propone una relacion directa entre la colaboracion y el rendimeinto. Pero probablemente lo mas importante que presenta el estudio es la clara realidad de que los individuos en las organizaciones estan sumergidos en el nuevo paradigma colaborativo basado en redes sociales y "peer sharing";  Un paradigma que choca con las estructuras organizacionales restrictivas y que requieren ser transformadas para maximizar las energias colaborativas.  

Sunday, October 03, 2010

Lo Que No Saben Los Imbéciles

Aquí les traigo una columna de Javier Cercas a cerca de la empatía.  Encuentro interesante la dimensión transformadora de la empatía.  Cuando somos empáticos con los demás, no solo nos ponernos en la situación del otr@ para entender el mundo desde su posición, sino que nos obligamos a entretener por un momento modelos y paradigmas diferentes a los nuestros.  Este "ejercicio" psicológico nos sirve para probarnos nuevas maneras de ser y comenzar a transformar nustras propias vidas.  Además, como dice el escritor, es tarea del imbécil no comprender a los demás.

Lo que no saben los imbéciles
Javier Cercas 3/10/10  elpais.com

El número de septiembre de la revista Letras Libres contiene una interesantísima correspondencia entre el escritor J. M. Coetzee y Arabella Kurtz, profesora de psicología en la Universidad de Leicester. El hilo conductor de ese diálogo es la vindicación que Coetzee hace de la empatía, entendiendo por tal cosa la capacidad de identificarnos imaginativamente con otra persona, de meternos en su cabeza y en su piel, de ver el mundo como ella lo ve: una capacidad que Coetzee parece valorar casi tanto como nuestra capacidad de razonar. Esa vindicación permite a los dos interlocutores discurrir acerca de asuntos diversos, sobre todo acerca de la paternidad y la educación, lo que resulta particularmente instructivo en el contexto español. Quiero decir que en España el debate sobre la educación parece a menudo encallado en el debate sobre la autoridad, o más bien sobre la crisis del concepto de autoridad, que se traduce en la falta de autoridad de padres y profesores; pero, formulado en esos términos, el debate es, me parece, desoladoramente pobre, si no inútil, porque el problema no es si padres y profesores deben ejercer la autoridad –cosa que debería darse por descontada–, sino cómo pueden o saben o quieren ejercerla. Pues bien, respondiendo a la visión trágica que Coetzee tiene de la paternidad –“Es parte de la tragedia de la paternidad que el amor de los padres no se reconozca como amor”, escribe; “es decir, que el amor entre padres e hijos es unilateral”–, afirma Kurtz: “Hablando como hija, pienso que cuando un padre ama a sus hijos, cuando intenta entenderlos y cuidarlos en sus propios términos y no se relaciona con ellos a partir de sus necesidades personales, esto es percibido como amor, incluso desde una edad muy temprana. Hablando como madre, pienso que algunas veces es tremendamente difícil amar a tus hijos de este modo”.

Me parece exactísimo: la cuestión no radica en ejercer la autoridad sobre un niño –esto sabe hacerlo hasta un imbécil–, sino en ejercerla después de identificarnos imaginativamente con él, de meternos en su cabeza y en su piel, de ver el mundo como él lo ve, y de hacerlo todo ello en función de sus necesidades y no de las nuestras; esa es sin duda una operación difícil, pero también una forma de que la paternidad se parezca un poco a lo que era para Kafka, que nunca tuvo un hijo: “Lo máximo a que, a mi parecer, puede aspirar una persona”. No todo el mundo tiene esa capacidad de empatía, sin embargo, o no todo el mundo está dispuesto a realizar ese esfuerzo. En 1966 el dramaturgo Arthur Miller tuvo un hijo con síndrome de Down; recién cumplidos los 51 años, Miller juzgó que aquel hijo, de nombre Daniel, desbarataba su proyecto vital, y a los cuatro días de su nacimiento lo ingresó en un orfanato, lo borró de su vida y no volvió a verlo hasta que 29 años más tarde, al terminar un acto público en el que él acababa de hablar en defensa de un discapacitado mental acusado de asesinato, su hijo abandonado subió al escenario, le dijo quién era y lo abrazó. La historia de Miller es conocida; no menos conocida es una historia opuesta. Tres años antes de que naciera el hijo deficiente de Miller, nacía el hijo deficiente del novelista Kenzaburo Oé; se llamaba Hiraki y era hidrocefálico y autista, y los médicos aconsejaron al padre dejarlo morir. Por entonces Oé acababa de cumplir 28 años y tenía una vida y una carrera literaria prometedoras por delante, pero no aceptó la sentencia de los médicos, y, tras una operación, su hijo siguió viviendo. A partir de aquel momento Oé dedicó exclusivamente su vida a cuidar a su hijo, y sus obras a tratar de entenderlo (y a tratar de entenderse a sí mismo a través de su hijo); a este doble empeño se debe quizá que Hiraki Oé sea ahora mismo un reconocido compositor musical y se debe sin duda que Kenzaburo Oé sea uno de los grandes narradores vivos, porque muchos de sus libros –entre ellos obras maestras como Una cuestión personal o como Dinos cómo sobrevivir a nuestra locura– constituyen un salvaje esfuerzo moral por asumir su responsabilidad en el destino de su hijo y un esfuerzo imaginativo asombrosamente logrado por ponerse en la piel de su hijo.

Es dudoso que Kenzaburo Oé hubiera llegado a ser el enorme escritor que es sin haber aceptado con plenitud a Hiraki Oé; es un hecho que, a partir de mediados de los sesenta, cuando fue incapaz de aceptar a Daniel Miller, Arthur Miller entró en decadencia y dejó de ser el enorme escritor que había sido. Me disculpo: quizá es abusivo, o simplista, establecer una relación de causa y efecto entre la irresponsabilidad moral y la decadencia artística de un escritor. De hecho, quizá es irresponsable hablar de irresponsabilidad moral. Puede ser. Pero, si tiene razón Savater y todo lo que cuenta en la ética es el reconocimiento de lo humano por lo humano y el deber íntimo que nos impone, entonces quizá no lo es. Porque quizá no hay ética sin empatía.

Wednesday, September 15, 2010

Lo Que Realmente Nos Motiva en las Organizaciones

Muchos de nosotros pensamos que la mejor manera de motivarnos es mediante estimulos, tanto internos como externos, que responden a dos fuentes principales; dolor y placer.  Me muevo hacia lo que me da placer y le huyo a lo que me da dolor. Tambien le llaman el modelo de la Zanahoria y el Palo.  

Parece que este modelo sirve para explicar situaciones simples pero no es aplicable a todos los escenarios de motivacion en especial a la motivacion dentro de las organizaciones de hoy dia.  Dan Pink presenta una manera refrescante de analizar el asunto de la motivacion personal ante los retos del siglo 21.  En su libro Drive: The Surpising Thruth About What Motivates Us, Dan propone tres elementos para una verdadera motivacion - Autonomia, Maestria y Proposito.

Aqui les traigo un video, narrado por Dan Pink e ilustrado por los magnificos artistas de RSA Animate, que explica los principios de este modelo.

 

Thursday, June 17, 2010

Delivering Happiness - La Cultura de Felicidad en Zappos!

Les presento 2 videos de como el gigante en ventas por internet Zappos! llego de 1 millon a 1 billon de dolares en ventas en menos de una decada. Es interesante que mientras otras compañias se esfuerzan en recortar gastos, automatizar procesos y reducir personal, Zappos! se enfoca en proveer la mejor experiencia de servico posible.  Esta inversion en servicio se traduce en una experiencia de felicidad para todos; clientes, empleados y suplidores. 




Monday, May 10, 2010

Colaboración y Data Libremente Accesible: Una Combinación Extraordinaria


Tim Berners-Lee, el inventor del World Wide Web o www, se ha convertido en uno de los principales proponentes del acceso libre de la data pública en la web y su conversión en maneras útililes mediante el uso de aplicaciones innovadoras.  En este video Tim presenta varios ejemplos de proyectos que solo han sido posibles gracias al acceso libre de la data y al poder extraordinario de la colaboración espontanea. Disfruten.

Tuesday, May 04, 2010

Los Problemas son Particulas Espaciales

De vez en cuando, cuando siento que las cosas no van acorde a lo que he planeado o cuando me siento que mis problemas y retos son mas grandes que mi capacidad para enfrentarlos, busco maneras y cosas que me ayuden a cambiar de perspectiva.  Este video es una de ellas. De igual forma, cuando me siento que soy el centro del universo, que mis necesidades son las mas importantes o cuando mi ego toma control de mi, estas imagenes me regresan humildemente a mi contexto y me devueleve la perspectiva necesaria para entender mi humanidad.

Monday, November 30, 2009

CCK09 - Aprendizaje en redes

Acabo de comenzar un curso abierto en linea llamado Connectivism & Connective Knowledge 2009.  Es acerca de las nueva teorias de aprendizaje basadas en redes.  Estoy un poco atrasado ya que este curso tiene mas de diez semanas de comenzado, pero esta es una de las maravillas del aprendizaje en linea; se rompen las barreras de tiempo para aprender.

Sunday, November 29, 2009

Planificación de Ciudades de Manera Colaborativa

Uno de los mayores retos que enfrentan las estrategias de colaboración virtual es crear exitosamente el puente desde el mundo cibernetico hacia el mundo concreto.  En otras palabras, como impactar nuestro entorno físico mediante trabajo realizado colaborativamente en el ciberespacio.  Poco a poco ese puente esta siendo edificado por creadores y colaboradores en múltiples disciplinas.  Uno de estos creadores es el Dr. Mark Elliot, fundador de Collabforge.  Elliot ha sido el arquitecto intelectual de Future Melbourne, un plan de uso de la ciudad de Melbourne, Australia que ha utilizando estrategias de colaboracion ciudadanas basadas en wikis.  Mas alla de limitar la participacion ciudadana a cerca del proyecto a simplemente expresar sus opiniones en vistas publicas y "town hall meetings", como tradicionalmente se hace, Future Melbourne fue creado completamente por colaboracion ciudadana.  Cientos de organizaciones e individuos colaboraron el la redaccion del plan que servira de mapa para la vision de futuro de la ciudad.  A continuacion un video de la presentacion del proyecto por parte del Dr. Elliot. Recomiendo aumenten el video a pantalla completa para apreciar el video.  

Creative Commons - Cultura Compartida

¿Que significa ser humano si no tenemos una cultura compartida? ¿Que significado tiene una cultura compartida si no la puedes compartir?



Monday, November 23, 2009

La Sociedad Global Colectivista


De vez en cuando encuentro un artículo en la web que catalogo como un ramillete de semillas.  Estos son artículos que sirven de plataformas para expresar múltiples ideas, distinciones, conexiones, en fin, un punto de partida para otras reflexiones.  Este es uno de esos artículos.  La revista Wired siempre esta a la vanguardia de la cultura techie y con este lo comprueban.

Estimo muy importante hacer una aclaración; este NO es un articulo de política. Es una demostración de la cultura de colaboración y de trabajo compartido que esta ocurriendo, a pesar de las filosofías políticas y económicas.  Si tienes problemas con la palabra "Socialismo", reemplázala con algún sinónimo que te permita liberar tu mente para el aprendizaje.

Otra aclaración es que intente traducir este artículo pero realmente contiene conceptos y palabras difíciles de traducir.  Por esto pido comprensión.

Por ultimo, tan rico como es el contenido del artículo, lo es la discusión de los lectores de este.  Puedes encontrar sus respuestas al final del articulo original en wired.com.

The New Socialism: Global Collectivist Society is Coming Online
By Kevin Kelly wired.com

Bill Gates once derided open source advocates with the worst epithet a capitalist can muster. These folks, he said, were a "new modern-day sort of communists," a malevolent force bent on destroying the monopolistic incentive that helps support the American dream. Gates was wrong: Open source zealots are more likely to be libertarians than commie pinkos. Yet there is some truth to his allegation. The frantic global rush to connect everyone to everyone, all the time, is quietly giving rise to a revised version of socialism.

Communal aspects of digital culture run deep and wide. Wikipedia is just one remarkable example of an emerging collectivism—and not just Wikipedia but wikiness at large. Ward Cunningham, who invented the first collaborative Web page in 1994, tracks nearly 150 wiki engines today, each powering myriad sites. Wetpaint, launched just three years ago, hosts more than 1 million communal efforts. Widespread adoption of the share-friendly Creative Commons alternative copyright license and the rise of ubiquitous file-sharing are two more steps in this shift. Mushrooming collaborative sites like Digg, StumbleUpon, the Hype Machine, and Twine have added weight to this great upheaval. Nearly every day another startup proudly heralds a new way to harness community action. These developments suggest a steady move toward a sort of socialism uniquely tuned for a networked world.

We're not talking about your grandfather's socialism. In fact, there is a long list of past movements this new socialism is not. It is not class warfare. It is not anti-American; indeed, digital socialism may be the newest American innovation. While old-school socialism was an arm of the state, digital socialism is socialism without the state. This new brand of socialism currently operates in the realm of culture and economics, rather than government—for now.

The type of communism with which Gates hoped to tar the creators of Linux was born in an era of enforced borders, centralized communications, and top-heavy industrial processes. Those constraints gave rise to a type of collective ownership that replaced the brilliant chaos of a free market with scientific five-year plans devised by an all-powerful politburo. This political operating system failed, to put it mildly. However, unlike those older strains of red-flag socialism, the new socialism runs over a borderless Internet, through a tightly integrated global economy. It is designed to heighten individual autonomy and thwart centralization. It is decentralization extreme.

Instead of gathering on collective farms, we gather in collective worlds. Instead of state factories, we have desktop factories connected to virtual co-ops. Instead of sharing drill bits, picks, and shovels, we share apps, scripts, and APIs. Instead of faceless politburos, we have faceless meritocracies, where the only thing that matters is getting things done. Instead of national production, we have peer production. Instead of government rations and subsidies, we have a bounty of free goods.

I recognize that the word socialism is bound to make many readers twitch. It carries tremendous cultural baggage, as do the related terms communal, communitarian, and collective. I use socialism because technically it is the best word to indicate a range of technologies that rely for their power on social interactions. Broadly, collective action is what Web sites and Net-connected apps generate when they harness input from the global audience. Of course, there's rhetorical danger in lumping so many types of organization under such an inflammatory heading. But there are no unsoiled terms available, so we might as well redeem this one.

When masses of people who own the means of production work toward a common goal and share their products in common, when they contribute labor without wages and enjoy the fruits free of charge, it's not unreasonable to call that socialism.

In the late '90s, activist, provocateur, and aging hippy John Barlow began calling this drift, somewhat tongue in cheek, "dot-communism." He defined it as a "workforce composed entirely of free agents," a decentralized gift or barter economy where there is no property and where technological architecture defines the political space. He was right on the virtual money. But there is one way in which socialism is the wrong word for what is happening: It is not an ideology. It demands no rigid creed. Rather, it is a spectrum of attitudes, techniques, and tools that promote collaboration, sharing, aggregation, coordination, ad hocracy, and a host of other newly enabled types of social cooperation. It is a design frontier and a particularly fertile space for innovation.

In his 2008 book, Here Comes Everybody, media theorist Clay Shirky suggests a useful hierarchy for sorting through these new social arrangements. Groups of people start off simply sharing and then progress to cooperation, collaboration, and finally collectivism. At each step, the amount of coordination increases. A survey of the online landscape reveals ample evidence of this phenomenon.

I. SHARING

The online masses have an incredible willingness to share. The number of personal photos posted on Facebook and MySpace is astronomical, but it's a safe bet that the overwhelming majority of photos taken with a digital camera are shared in some fashion. Then there are status updates, map locations, half-thoughts posted online. Add to this the 6 billion videos served by YouTube each month in the US alone and the millions of fan-created stories deposited on fanfic sites. The list of sharing organizations is almost endless: Yelp for reviews, Loopt for locations, Delicious for bookmarks.

Sharing is the mildest form of socialism, but it serves as the foundation for higher levels of communal engagement.

II. COOPERATION

When individuals work together toward a large-scale goal, it produces results that emerge at the group level. Not only have amateurs shared more than 3 billion photos on Flickr, but they have tagged them with categories, labels, and keywords. Others in the community cull the pictures into sets. The popularity of Creative Commons licensing means that communally, if not outright communistically, your picture is my picture. Anyone can use a photo, just as a communard might use the community wheelbarrow. I don't have to shoot yet another photo of the Eiffel Tower, since the community can provide a better one than I can take myself.

Thousands of aggregator sites employ the same social dynamic for threefold benefit. First, the technology aids users directly, letting them tag, bookmark, rank, and archive for their own use. Second, other users benefit from an individual's tags, bookmarks, and so on. And this, in turn, often creates additional value that can come only from the group as a whole. For instance, tagged snapshots of the same scene from different angles can be assembled into a stunning 3-D rendering of the location. (Check out Microsoft's Photosynth.) In a curious way, this proposition exceeds the socialist promise of "from each according to his ability, to each according to his needs" because it betters what you contribute and delivers more than you need.

Community aggregators can unleash astonishing power. Sites like Digg and Reddit, which let users vote on the Web links they display most prominently, can steer public conversation as much as newspapers or TV networks. (Full disclosure: Reddit is owned by Wired's parent company, Condé Nast.) Serious contributors to these sites put in far more energy than they could ever get in return, but they keep contributing in part because of the cultural power these instruments wield. A contributor's influence extends way beyond a lone vote, and the community's collective influence can be far out of proportion to the number of contributors. That is the whole point of social institutions—the sum outperforms the parts. Traditional socialism aimed to ramp up this dynamic via the state. Now, decoupled from government and hooked into the global digital matrix, this elusive force operates at a larger scale than ever before.

III. COLLABORATION

Organized collaboration can produce results beyond the achievements of ad hoc cooperation. Just look at any of hundreds of open source software projects, such as the Apache Web server. In these endeavors, finely tuned communal tools generate high-quality products from the coordinated work of thousands or tens of thousands of members. In contrast to casual cooperation, collaboration on large, complex projects tends to bring the participants only indirect benefits, since each member of the group interacts with only a small part of the end product. An enthusiast may spend months writing code for a subroutine when the program's full utility is several years away. In fact, the work-reward ratio is so out of kilter from a free-market perspective—the workers do immense amounts of high-market-value work without being paid—that these collaborative efforts make no sense within capitalism.

Adding to the economic dissonance, we've become accustomed to enjoying the products of these collaborations free of charge. Instead of money, the peer producers who create the stuff gain credit, status, reputation, enjoyment, satisfaction, and experience. Not only is the product free, it can be copied freely and used as the basis for new products. Alternative schemes for managing intellectual property, including Creative Commons and the GNU licenses, were invented to ensure these "frees."

Of course, there's nothing particularly socialistic about collaboration per se. But the tools of online collaboration support a communal style of production that shuns capitalistic investors and keeps ownership in the hands of the workers, and to some extent those of the consuming masses.

IV. COLLECTIVISM

While cooperation can write an encyclopedia, no one is held responsible if the community fails to reach consensus, and lack of agreement doesn't endanger the enterprise as a whole. The aim of a collective, however, is to engineer a system where self-directed peers take responsibility for critical processes and where difficult decisions, such as sorting out priorities, are decided by all participants. Throughout history, hundreds of small-scale collectivist groups have tried this operating system. The results have not been encouraging, even setting aside Jim Jones and the Manson family.

Indeed, a close examination of the governing kernel of, say, Wikipedia, Linux, or OpenOffice shows that these efforts are further from the collectivist ideal than appears from the outside. While millions of writers contribute to Wikipedia, a smaller number of editors (around 1,500) are responsible for the majority of the editing. Ditto for collectives that write code. A vast army of contributions is managed by a much smaller group of coordinators. As Mitch Kapor, founding chair of the Mozilla open source code factory, observed, "Inside every working anarchy, there's an old-boy network."

This isn't necessarily a bad thing. Some types of collectives benefit from hierarchy while others are hurt by it. Platforms like the Internet and Facebook, or democracy—which are intended to serve as a substrate for producing goods and delivering services—benefit from being as nonhierarchical as possible, minimizing barriers to entry and distributing rights and responsibilities equally. When powerful actors appear, the entire fabric suffers. On the other hand, organizations built to create products often need strong leaders and hierarchies arranged around time scales: One level focuses on hourly needs, another on the next five years.

In the past, constructing an organization that exploited hierarchy yet maximized collectivism was nearly impossible. Now digital networking provides the necessary infrastructure. The Net empowers product-focused organizations to function collectively while keeping the hierarchy from fully taking over. The organization behind MySQL, an open source database, is not romantically nonhierarchical, but it is far more collectivist than Oracle. Likewise, Wikipedia is not a bastion of equality, but it is vastly more collectivist than the Encyclopædia Britannica. The elite core we find at the heart of online collectives is actually a sign that stateless socialism can work on a grand scale.

Most people in the West, including myself, were indoctrinated with the notion that extending the power of individuals necessarily diminishes the power of the state, and vice versa. In practice, though, most polities socialize some resources and individualize others. Most free-market economies have socialized education, and even extremely socialized societies allow some private property.

Rather than viewing technological socialism as one side of a zero-sum trade-off between free-market individualism and centralized authority, it can be seen as a cultural OS that elevates both the individual and the group at once. The largely unarticulated but intuitively understood goal of communitarian technology is this: to maximize both individual autonomy and the power of people working together. Thus, digital socialism can be viewed as a third way that renders irrelevant the old debates.

The notion of a third way is echoed by Yochai Benkler, author of The Wealth of Networks, who has probably thought more than anyone else about the politics of networks. "I see the emergence of social production and peer production as an alternative to both state-based and market-based closed, proprietary systems," he says, noting that these activities "can enhance creativity, productivity, and freedom." The new OS is neither the classic communism of centralized planning without private property nor the undiluted chaos of a free market. Instead, it is an emerging design space in which decentralized public coordination can solve problems and create things that neither pure communism nor pure capitalism can.

Hybrid systems that blend market and nonmarket mechanisms are not new. For decades, researchers have studied the decentralized, socialized production methods of northern Italian and Basque industrial co-ops, in which employees are owners, selecting management and limiting profit distribution, independent of state control. But only since the arrival of low-cost, instantaneous, ubiquitous collaboration has it been possible to migrate the core of those ideas into diverse new realms, like writing enterprise software or reference books.

The dream is to scale up this third way beyond local experiments. How large? Ohloh, a company that tracks the open source industry, lists roughly 250,000 people working on an amazing 275,000 projects. That's almost the size of General Motors' workforce. That is an awful lot of people working for free, even if they're not full-time. Imagine if all the employees of GM weren't paid yet continued to produce automobiles!

So far, the biggest efforts are open source projects, and the largest of them, such as Apache, manage several hundred contributors—about the size of a village. One study estimates that 60,000 man-years of work have poured into last year's release of Fedora Linux 9, so we have proof that self-assembly and the dynamics of sharing can govern a project on the scale of a decentralized town or village.

Of course, the total census of participants in online collective work is far greater. YouTube claims some 350 million monthly visitors. Nearly 10 million registered users have contributed to Wikipedia, 160,000 of whom are designated active. More than 35 million folks have posted and tagged more than 3 billion photos and videos on Flickr. Yahoo hosts 7.8 million groups focused on every possible subject. Google has 3.9 million.

These numbers still fall short of a nation. They may not even cross the threshold of mainstream (although if YouTube isn't mainstream, what is?). But clearly the population that lives with socialized media is significant. The number of people who make things for free, share things for free, use things for free, belong to collective software farms, work on projects that require communal decisions, or experience the benefits of decentralized socialism has reached millions and counting. Revolutions have grown out of much smaller numbers.

On the face of it, one might expect a lot of political posturing from folks who are constructing an alternative to capitalism and corporatism. But the coders, hackers, and programmers who design sharing tools don't think of themselves as revolutionaries. No new political party is being organized in conference rooms—at least, not in the US. (In Sweden, the Pirate Party formed on a platform of file-sharing. It won a paltry 0.63 percent of votes in the 2006 national election.)

Indeed, the leaders of the new socialism are extremely pragmatic. A survey of 2,784 open source developers explored their motivations. The most common was "to learn and develop new skills." That's practical. One academic put it this way (paraphrasing): The major reason for working on free stuff is to improve my own damn software. Basically, overt politics is not practical enough.

But the rest of us may not be politically immune to the rising tide of sharing, cooperation, collaboration, and collectivism. For the first time in years, the s-word is being uttered by TV pundits and in national newsmagazines as a force in US politics. Obviously, the trend toward nationalizing hunks of industry, instituting national health care, and jump-starting job creation with tax money isn't wholly due to techno-socialism. But the last election demonstrated the power of a decentralized, webified base with digital collaboration at its core. The more we benefit from such collaboration, the more open we become to socialist institutions in government. The coercive, soul-smashing system of North Korea is dead; the future is a hybrid that takes cues from both Wikipedia and the moderate socialism of Sweden.

How close to a noncapitalistic, open source, peer-production society can this movement take us? Every time that question has been asked, the answer has been: closer than we thought. Consider craigslist. Just classified ads, right? But the site amplified the handy community swap board to reach a regional audience, enhanced it with pictures and real-time updates, and suddenly became a national treasure. Operating without state funding or control, connecting citizens directly to citizens, this mostly free marketplace achieves social good at an efficiency that would stagger any government or traditional corporation. Sure, it undermines the business model of newspapers, but at the same time it makes an indisputable case that the sharing model is a viable alternative to both profit-seeking corporations and tax-supported civic institutions.

Who would have believed that poor farmers could secure $100 loans from perfect strangers on the other side of the planet—and pay them back? That is what Kiva does with peer-to-peer lending. Every public health care expert declared confidently that sharing was fine for photos, but no one would share their medical records. But PatientsLikeMe, where patients pool results of treatments to better their own care, prove that collective action can trump both doctors and privacy scares. The increasingly common habit of sharing what you're thinking (Twitter), what you're reading (StumbleUpon), your finances (Wesabe), your everything (the Web) is becoming a foundation of our culture. Doing it while collaboratively building encyclopedias, news agencies, video archives, and software in groups that span continents, with people you don't know and whose class is irrelevant—that makes political socialism seem like the logical next step.

A similar thing happened with free markets over the past century. Every day, someone asked: What can't markets do? We took a long list of problems that seemed to require rational planning or paternal government and instead applied marketplace logic. In most cases, the market solution worked significantly better. Much of the prosperity in recent decades was gained by unleashing market forces on social problems.

Now we're trying the same trick with collaborative social technology, applying digital socialism to a growing list of wishes—and occasionally to problems that the free market couldn't solve—to see if it works. So far, the results have been startling. At nearly every turn, the power of sharing, cooperation, collaboration, openness, free pricing, and transparency has proven to be more practical than we capitalists thought possible. Each time we try it, we find that the power of the new socialism is bigger than we imagined.

We underestimate the power of our tools to reshape our minds. Did we really believe we could collaboratively build and inhabit virtual worlds all day, every day, and not have it affect our perspective? The force of online socialism is growing. Its dynamic is spreading beyond electrons—perhaps into elections.


OpenCourseWare: Aprendizaje Universal Colaborativo

La revolución colaborativa es real y llego para quedarse.  Una muestra adicional de esto son los avances de la colaboración y el conocimiento compartido que se estan llevando a cabo en las instituciones académicas del mundo.  El OpenCourseWare Consortium es una colaboración de instituciones de educación superior con más de 200 asociados y organizaciones de todo el mundo mediante la creación de un cuerpo amplio y profundo de los contenidos educativos abiertos utilizando un modelo compartido. El formato utilizado es el de OpenCourseWare que es una publicación digital gratuita y abierta de materiales educativos de alta calidad, organizados como cursos.  La misión del OpenCourseWare Consortium es promover la educación y la autonomía de las personas en todo el mundo a través de OpenCourseWare.  Los Objetivos del Consorcio son (1) ampliar el alcance y el impacto de OpenCourseWare, fomentando la adopción y adaptación de materiales educativos abiertos en todo el mundo,(2) fomentar el desarrollo de proyectos de OpenCourseWare adicionales, y (3) garantizar la sustentabilidad a largo plazo de los proyectos de OpenCourseWare mediante la identificación de formas de mejorar la eficacia y reducir costes. 

Un vistazo al contenido de los cursos en las diferentes universidades y veras que en la inmensa mayoría, las universidades aun no han hecho el salto total a abrir sus currículos al mundo (pero es un buen paso).  En gran parte solo comparten una selección de cursos introductorios, o una porción del material de los cursos.  Dicho esto, sigue siendo un gran avance y un movimiento imparable hacia la masificación de las ideas.   Actualmente existen decenas de miles de cursos online gratuitos. Me impresiono muchísimo la gran diversidad de universidades representadas.  Solo necesitas una herramienta de traducción como la de Google o FireFox y ya eres parte de la experiencia educativa mundial.


Wednesday, November 04, 2009

Colaboracion des-organizada

Quiero compartir un vídeo, que quizás para algunos parezca información básica sobre colaboración (si es así, mis felicitaciones, estas sumergido en la actualidad) y quizás para otros sea una nueva perspectiva para posibilidades y oportunidades.  Se trata de las ideas de Clay Shirky.  Desde el comienzo del siglo, Clay ha sido propulsor del enorme potencial colaborativo provisto por los avances en tecnología, en especial el Internet y las redes sociales. La revista WIRED lo describe como "una de las pocas personas con la pretensión de justificar el apodo digerati. Se ha convertido en una voz profética constantemente en las redes, software social, y los efectos de la tecnología en la sociedad".

Yo había visto este vídeo hace varios años atrás, así como leído su libro Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations.  Sus ideas me han ayudado muchísimo (junto a las de otros precursores y teóricos los cuales presentare en una proxima ocasion) a entender los nuevos paradigmas y modelos mentales que darán forma al futuro de la colaboración y la cooperación humana.  El clip es extremadamente explicativo, rico en conceptos y distinciones profundas fundamentales para entender como crear espacios colaborativos en nuestros equipos y comunidades.  Por ultimo, cuando vean este vídeo, tengan en mente que fue filmado en el año 2005.  En este mundo de proliferación acelerado de ideas, 4 años es el equivalente a décadas, para aquellos que nacimos antes del 1980.

Esfuerzo + Amabilidad = Transformación



Hace unas semanas conversaba con uno de mis mentores y apreciado amigo Ulises Pabón acerca de nuevos conceptos en el campo de la innovación y la trasformación radical.  El, conociendo mi interés por el campo de la educación, me hizo referencia a un libro que estaba leyendo titulado Work Hard. Be Nice.: How Two Inspired Teachers Created the Most Promising Schools in America del reportero Jay Mathews del Washignton Post.  En este, Mathews describe como dos maestros, Mike Feinberg y Dave Levin, lograron elevar el nivel de ejecución académico de miles de jóvenes de escuelas urbanas de Houston TX bajo la iniciativa KIPP (Knowledge Is Power Program).  Al presente, KIPP es una red de 82 escuelas públicas a través de 19 estados de la nación, impactando sobre 20,000 estudiantes.  Lo más interesante de este ejemplo de éxito, es que la consigna que sirvió de base valorativa para Feinberf y Levin fue "Work Hard, Be Nice" Literalmente estos dos profesores asumieron responsabilidad absoluta de lo único que tenían en su control; Su esfuerzo y la manera de relacionarse con los demás.  Con estas dos tareas han logrado transformar su entorno.  Que sirva de ejemplo a todos los que pensamos que desde nuestra posición no tenemos poder para crear cambios radicales.

Wednesday, October 28, 2009

Espejos: Una historia casi universal

El cronista y escritor latinoamericano Eduardo Galeano comparte sus anotaciones de su libro Espejos: Una historia casi universal, en la Biblioteca Pública de la ciudad de Los Ángeles.  Una version de la hsitoria que relata la gran aventura de la existencia humana.

Tuesday, October 27, 2009

Por Asociación

¿Que tal si te digo que conozco a alguien a quien deberías conocer?  Pues esa es la idea que By/Association plantea.  By/Association es un servicio privado de presentaciones.  Individuos son elegidos por su creatividad excepcional, visiones de mundo y redes sociales multi-disciplinarias.  Luego estos son introducidos los unos a los otros creando conversaciones que impactan su crecimiento y que transforma el mundo que los rodea.

Me capta la atención las reglas de interacción que propone By/Association:

1. No egos.
2. Valora cada conexión.
3. Muestra curiosidad y pasión.
4. Diviértete. Reírse es muy bueno.
5. Asistir a los encuentros establecidos.

Aquí les presento varias ideas de trasfondo sobre el servicio.



Manifesto

“Innovation is an emergent phenomenon that happens when a person or organization fosters interaction between different kinds of people and disparate forms of knowledge.” —Murray Gell-Mann

By/Association seeks to reinvent the traditional notion of “networking” by enabling substantive interactions and long-term relationships.

By/Association is for people who want to make their lives, ideas, and networks richer by meeting other remarkable people. It’s not about getting help with your current need or project. It’s about connecting to people that make you better — to inspire more action, better ideas, and new ways of seeing the world.

The impact you have in your life is shaped by the people you meet. We simply seek to accelerate that process in a powerful, meaningful way.

Connection Theory

Every introduction made through By/Association is intended to foster meaningful long-term growth for our members. The community is organized on a system of “currencies” derived from the concept of “new wealth.” The process is human-driven by our Connectors, who craft introductions from sets of shared and complementary “currencies.” We continually refine ongoing connections through feedback from our members.

Some of what inspires us:

1.New ‘wealth’ - Traditionally, wealth has been based on money, family name, education, etc. But this definition of wealth is exclusionary, and even destructive. We believe that as we move into a conceptual age, the valued currencies around ‘new wealth’ should be based on creativity, innovation, and social benefit.

2.Social Origins of Good Ideas - Ronald S. Burt of University of Chicago explains that “people who live in the intersection of social worlds are at higher risk of having good ideas.” In other words, the more people you know who aren’t just like you, the better chance you have of thinking and behaving differently.

3.The Straddle - Technology should exist as a means to facilitate and enhance real-world interactions, and should not be treated as an end in itself. We believe in networking that is actually social.

4.Better Filters - Communication is now more efficient than at any other point in human history, but forces us to accept irrelevant interactions. Quality still trumps quantity. The movement towards an increasingly fleeting and fragmented world must be balanced by smart filters. And we believe these filters should be ‘human’ in nature.

5.Littlewood’s Law - According to Cambridge University professor J.E. Littlewood, mathematically, individuals can expect a miracle (an exceptional event of special significance) to happen to them at the rate of about one per month. We would like to guarantee those odds for you.